fredag 13 januari 2017

Sorg, sorgligt och fredag den 13e

Dagen började med sorg. En 16-årig pojke blev skjuten till döds i gårkväll i Malmö. Jag har elever som gick i samma klass som honom i grundskolan. De var så ledsna och vi kunde inte köra på som vanligt utan fick prata om det som hade hänt. Ungdomarna är rädda för att gå ut nu. Andra ungdomen som blivit skjuten till döds inom kort tid som inte är kriminell. Finns det en seriemördare ute?

På nyheterna i kväll visade de att folk har samlats på mordplatsen och då såg jag att en av deltagarna som intervjuades var en gammal elev till mig, en duktig seriös elev, och det var hans kusin som blivit skjuten. Deras föräldrar har tagit sina barn från krigets Irak för att få leva i fred och nu har hans kusin blivit mördad i Malmö, Sverige på öppen gata. Så sorgligt! Så hemskt!

Tråkigheterna var inte slut med det. I kväll ringde mamma och berättade att min morbror har trillat och brutit något i benet. Han ska opereras i kväll/natt och jag får reda på hur illa det är. Min moster som är helt beroende av sin man blev flyttad till ett korttidsboende. Jag har inte fått tag på henne heller. Hon har inte telefonen med sig. Jag får prova att få tag på henne i morgon. Stackars dem! Det känns som det blev den utlösande faktorn till att lämna villan och flytta till ett annat boende på en plan och med regelbunden hjälp.

Usch! Verkligen fredagen den 13e!

Inga kommentarer: