onsdag 19 april 2017

Swede Hollow

På fredag är det bokklubb och då ska vi ha läst Swede Hollow av Ola Larsmo. En mycket intressant historisk familjekrönika av svenskar som utvandrade till Amerika i slutet på 1800-talet. Det handlar om de svenskar som hamnade i Minnesota, i svenskdalen i St Paul. Det handlar om de svenskar som inte hade någonting med sig från Sverige, varken pengar, bildning eller kontakter och som hade allt att förlora om de stannade kvar i Sverige.

En bok jag starkt rekommenderar. En roman men de fiktiva romanfigurernas människoöden har säkert upplevts av verkliga förebilder. Jag tänker på de svenskättlingar som är i med i tv-programmet "Allt för Sverige". Det skulle kunna vara någon av deras förfäder eller någon som kände någon som kände någon... Spännande det här med hur olika människoöden och liv blir som de blir.

Det ger mig ytterligare en insikt och förståelse hur det kan vara att vara ny i ett land, en inblick i hur mina elever och deras föräldrar kan ha det. Att vara ny i ett land kan ha samma problematik då som du. Människor då som nu har samma strävan att överleva och försörja sina barn, få ett bättre liv och låta barnen få det man inte själv kan få. Stark, sorgligt och vackert!

På fredag kommer vi ha många intressanta samtal, tror jag.

Jag är tillbaka på jobbet igen och mår hur bra som helst. Mannen stannade hemma i dag också men ska tillbaka till jobbet i morgon. I skrivande stund har dottern kommit hem från träningen och hade dunderhuvudvärk. Hon tog en treo och kräktes. Nu inom 20 minuter har hon kräkts 3 gånger, så det är väl bara att inse att hon också fick kräksjukan. Stackarn!

Inga kommentarer: