torsdag 11 februari 2010

stresstest

I går var jag på och H på bio. Denna gång såg vi en helt annan typ av film, Precious. Det var en mycket stark film. Inte glamorfierad eller Hollywoodkladdig, utan rå och brutal men ändå full med styrka, mod och hoppfull. Efter filmen satt filmen kvar i sinnesstämningen och jag var oerhört berörd.

Det positiva med filmen var att dessa flickor/pojkar träffar jag dagligen i mina klassrum och jag känner mig så otillräcklig ibland. Men jag kunde få styrka av denna film som utspelade sig mycket i skolans värld och läraren i filmen blev eleverna styrka för att hon gjorde det hon tyckte om och va bäst på, lära dem läsa och skriva. Det är ju samma för mig. Jag kan inte ta bort allt traumatiskt som mina elever går igenom, men jag kan ge dem det svenska språket så de i framtiden kan bli självständiga och klara sig.

Igår när jag och H satt och fikade och pratade, antydde jag att jag är snart tillbaka. Jag känner ingen stress om dagarna. Det är ju positivt. Idag stresstestade jag mig. Jag skulle få upp min yngsta son i tid till NP i svenska, fixa matsäck till honom eftersom han stiger upp (om han stiger upp) 3 minuter innan han ger sig av hemifrån och få iväg dottern med alla vinterkläder på sig och gympasakerna. Allt på samma gång. De skötte sig bra men inte jag. Jag blev tokstressig och jagade upp alla. Nu 20 minuter senare har jag fortfarande svettningar, hjärtklappning och andas som om jag sprungit ett 100m lopp. Men barnen är i skolan och sonen sitter väl nu och läser igenom instruktionerna.

I går blev det jättegod kycklinggryta idag blir det potatis- och purjolöksoppa.

Inga kommentarer: