onsdag 22 februari 2017

15 år


Jag och dottern har haft en fantastisk dag tillsammans idag. Hon är sjukt duktig på att hjälpa till och ställa upp. Eftersom hon ville att vi skulle komma in och sjunga för henne innan mannen åkte till jobb, så sjöng vi för henne vid 7.30. Hon fick en cromecast och en parfym av oss som hon önskade sig. 

Vi kom  upp tidigt och jobbade ihop hela dagen. Vi åt frukost, tömde tvättmaskinen, planerade dagen, bakade marängbotten nr 1, hackade lök och tärnade paprika och stekte upp och fräste upp köttfärs och hällde i krossade tomater, vita bönor i tomatsås och chilikryddor. Därefter var det dags att göra marängbotten nr 2. När den var i ugnen, städade vi en varsin toalett och tömde tvättmaskinen ihop igen. Dottern cyklade till ICA och handlade baguetter och då dammsög jag bottenvåningen och tömde i garderoben. Vi fikade. Dottern gjorde 2 kladdkakor medan jag diskade. Vi flyttade in köksbord i vardagsrummet, hämtade extrabordet ute i förrådet och satte in in köket. Vi lade på dukar och dukade. Nu hade vi det mesta under kontroll och unnade oss en 20 minuters paus.

Dottern hoppade in i duschen och jag vispade grädden till tårtorna, gjorde marzankrämen och delade frukten som senare skulle vara på tårtan och laddade riset som skulle kokas.

Mannen kom hem lite tidigare så han hann åkta till Y-sonen och hämta 7 extrastolar, Ä-sonen bar med sig 3 hemifrån sig.

Klockan 18 kom gästerna. Lillebror med familj, lille lillebror, Anne, Grannfamiljen, sönerna med flickvänner och Bästa kompisen med föräldrar, vi var 20 totalt. Vi åt chili con carne och drack vin eller öl. Dottern fyllde tårtan och gjorde den fin, den fick vi till kaffet, plus kladdkaka. 

Vi hade en mycket trevlig kväll ihop. Alla var glada och tillfreds och det var kul att träffas. Alltid extrakul med fest sådär mitt i veckan. Vardagslyx utöver det vanliga.

Y-son med flickvännen hjälpte oss att bära ut bordet och extrastolarna till uteförrådet för de var de sista som gick hem. Sedan hjälpte dottern till att tömma alla bord, ställa tillbaka köksbordet medan jag tömde diskmaskinen, fyllde den igen och handdiskade resten. 

Dottern är mycket nöjd efter dagen och hon tyckte att det var en rolig och trevlig kväll. Det tycker jag och mannen också. Tack alla som förgyllde kvällen!


Inga kommentarer: