onsdag 30 augusti 2017

Böcker

Idag har jag lyssnat färdigt på Marianne Cederwalls Dit solen aldrig når. En småtrevlig bok som utspelar sig på Gotland. Många tragiska dödsfall bland vanligt folk, många tråkiga livsöden möter man och det är en hel del olika livsöden som flätas samman. Ändå tycker jag inte att författaren lyckas med genre deckare. Den är för lam i sitt upplägg, karaktärerna känns för flummiga och det är lite för "gulligt" för att det ska gripa mig. Men ändå ett driv i berättandet.

Jag har inte läst något av M Cederwall innan men jag har böcker hemma av henne som jag inte hunnit att läsa ännu. Hon skriver trevligt och berättar trevligt men det är svårt att göra mord trevligt.

Idag var jag trött när jag kom hem. Men mannen kom hem en kvart tidigare än vad han brukar och hade energi kvar, så han ställde sig och lagade mat, potatis- och purjolökssoppa och pannkakor till efterrätt. Åh vilken lyx att få komma till dukat bord!

Jag ska snart gå och lägga mig och börja lyssna på nästa bok. Den sista delen av Karin Sandbergs trilogi, Liv till varje pris. Bäst att passa på när jag har de andra två böckerna lite färskt i minnet.

Inga kommentarer: