söndag 1 augusti 2010

AUGUSTI

Redan augusti!

Augusti är härlig men också vemodig. De varmaste och finaste dagarna kan komma i augusti men sommarkvällarna blir snabbt svalare.

Denna månad är en fest-månad. Vi har massor med födelsedagar i familjen och i den närmaste kretsen bland vännerna och så är det kräfskivemånad. Vi brukar ha kräftskiva men inte i år. Det blir för mycket med kalas som jag ska hålla i. Kanske blir vi bjudna på kräftskiva? Det har vi inte blivit på 10 år så jag ska kanske inte hoppas på för mycket.

De sista lediga dagarna ska avnjutas samtidigt som man laddar upp för jobb och nytt läsår. Det är som om man vill suga på sommarkaramellen ännu lite mer innan man välkomnar den sköna hösten. Jag hoppas på några fler soltimmar på min kropp innan jag slänger på mig jeansen. Önskar några fler grillkvällar med vänner innan det blir för kallt. Hoppas på att läsa ut en roman till innan arbetets litteratur tar all min tid.

Just nu njuter jag extra av de sista tysta, lugna och långa frukostarna på uteplatsen, snart byts de ut mot snabbare takter där alla i familjen snurrar om varandra i morgonsysslorna före jobb och skola. Än kan jag gå i svala ljusa sommarplagg men börjar titta på plommonfärgat, lila och svart igen i stickat och trikå på hyllorna i klädesbutikerna.

Augusti är en månad med avsked blandat med förväntan.

En bitterljuv månad.

Min månad.

1 kommentar:

AnnaSv sa...

Jag älskar augusti! Jag är alltid lite trött på sommar och ledighet när skolorna drar igång (stora fördelen med läraryrket, man hinner bli sugen på att börja jobba efter lång ledighet!) och jag känner det där pirret i magen som man kände när man var liten och skulle börja skolan igen efter sommarlovet.

Höst är för mig nystart och återgång till rutiner och vardag (som känns tryggt och behagligt) men också lite mental vila efter våren och sommarens alla kalas (alla i min släkt/familj fyller år på våren/sommaren).

höst och mörkare kvällar betyder för mig att jag kan få vara inne och "göra ingenting", titta på film, läsa etc. Skönt!

Fast i år blir det annorlunda förstås. Nytt jobb och flytt kommer kräva enorm kraftansträngning. ;)

Ang kräftskiva så har vi blivit bjudna på en men vi kan inte gå. Det är precis när skolan börjar och våra barn behöver nog ladda lite inför att börja i ny skola i stället för att bli bortlämnnade för att mamma och pappa ska på fest. ;)

Oj, vilken lång kommentar... Hoppas du och din familj mår bra!

Förresten, ska du jobba heltid nu när du börjar?

Kram,
AnnaSv