torsdag 19 augusti 2010

dagen före kalas

I morse märktes det att vardagen var igång för alla. Vi fick lägga upp en duschplanering i går kväll så att alla hann duscha innan vi skulle iväg. Ungdomarna tycker ju alla att de kan gå upp 5 minuter innan avgång för att släng sig i duschen. Jag vill att de ska förstå att logistiken fungerar inte om man tänker "jag ska" i en situation där det är fler som ska samtidigt.

Så för att undvika kö till toa och sura miner direkt på morgonen fick alla en toatid som de fick passa. Det funkade faktiskt hyffsat bra. Ungdomarna hann t o m äta frukost med oss. :)

Idag har vi mycket egen planering och jag känner att jag börjar få kontroll på det jag ska utföra i nästa vecka, dvs på jobbet. Hemma är det en del kvar. Jag har inte planerat detta väl med 2 födelsedagskalas och uppstartsvecka på jobbet. Samma plåga varje år, men kul när det väl är fest.

Jag bakade 40 hamburgerbröd till i går, men får nog baka 20 till idag. Det har tillkommit några fler gäster ;). Kladdkakorna ska också bakas men de går ju att grädda samtidigt och tårtbotten ska bakas. Mannen tycker inte om hembakad tårtbotten men det gör jag, eftersom jag också fyller år så bestämmer jag denna gång.

I morgon får jag nog sluta till lunch, så då springer jag över med dammsugaren och städar toaletterna. Men till skillnad från tidigare år så har jag faktiskt inte gjort allting själv. Ungdomarna har hjälpt till med något. Härligt att inte behöva göra allt. Även om ungdomarna tycker att de får göra såå mycket.

De har kommit på att man diskar 3 gånger om dagen, lagar mat 3 gånger om dagen och att man mellanstädar då och då. Tyvärr kan de inte säga att jag har diskat denna vecka, för det måste göras 21 gånger på en vecka.

2 kommentarer:

Helena sa...

:)
Visst är ddet kul när det blir ordning på torpet och lite regler i vardagen behövs för att familjelivet ska flyta.
Kram

AnnaSv sa...

Hej Malin!

Hoppas du har det bra och att du hinner landa i allt som du har runt dig nu. Bra att alla hjälps åt med disk etc, det kan ju bli lite övermäktigt annars. Fast det kan det ju bli ändå, jag tycker hela "projektledar-rollen" är betungande, att hålla koll, att planera och att tänka på allt. Att genomföra/att göra är inte alls lika tungt, tycker jag.

Hoppas alla bitar faller på plats när det gäller jobbet. Du får göra som jag, ta dagarna som de kommer. Jag försöker att inte stressa upp mig utan lita på att min erfarenhet och mina kunskaper leder mig rätt.

Ha en jättehärlig helg!

Kram,
AnnaSv