söndag 10 december 2017

Julverkstad


Idag är det verkligen julverkstad. Hela dagen har gått åt till att förbereda oss till julen.

Det första jag gjorde i morse var att sätta bulldegen till vörtbrödet. När de var på jäsning så skrev jag julkorten. När bröden var klara (de blev jättefina i år!) var det dags att åka till Y-sonen och flickvännen och göra julgodis. Jag hann förresten äta julskinkmacka innan dess.

Hos sonen började vi med att göra två omgångar Rockey Road, 1 plåt till son+flickvän och 1 plåt till Victor, Lena och Diana. Vi gör vår hemma direkt. När de var på avkylning på balkongen började flickvännen med den första satsen kola och jag gjorde min egna nougat till hemmagjorda Mozartkulor. (hasselnötssmör+sötningsmedel+ finhackad mandel som rördes ihop och ställdes in i kylen). Jag gjorde också min egen mandelmassa (mandelmjöl+äggvita+sukrin melis). När nougaten hade stelnat rullade jag dem till små bollar och tog lite mandelmassa och plattade till i handen, lade nougatkulan i mitten och slöt runt mandelmassan kring nougaten. Sedan smälte jag mörk choklad och rullade runt bollarna och dottern strödde på lite guldpulver. Nu skulle de bara torka. Receptet hittade jag på Bakasockerfritt.se.

Under tiden gjorde flickvännen andra och tredje satsen kola. När den var sval hjälptes alla åt att dela kolan i småbitar och slå in i papper. 

Jag provade också på att göra fudge men den blev för varm och skar sig, så den fick vi slänga. Synd!

Y-sonen och flickvännen skulle vidare på glöggmys så mannen kom och hämtade oss. Idag står han i köket och ska göra god lammstek med potatisgratäng/rättikagratäng.

Inga kommentarer: