söndag 19 mars 2017

Gamla saker, gamla personer

Det mesta hos min morbror och moster är som det alltid har varit. Den generationen verkar inte ha samma lust att förändra. Det är en viss charm med det också. Det känns tryggt när det är som det brukar. Speciellt nu när det inte är som det brukar.

Min moster är inte här. Hon finns här i alla sakerna och i väggarna. I morse när jag vaknade låtsades jag att hon var nere i köket som vanligt och väntade på att jag skulle komma ner. Men i köket satt min morbror precis som vanligt men samma frukost som han/de brukar ha.

Min morbror är så duktig. Han tränar på och kämpar på för att komma igen efter att han trillade och bröt benet. Han klär sig själv, fixar maten själv och tränar för att kunna bli helt självständig. Han hoppas någonstans längst inne i  hjärtat att han kan ta hem min moster igen. Fast han hör att vi alla säger att så kommer det inte bli.

Min moster bor på korttidsboende och väntar på ett permanent boende. Just nu är det i en tråkig miljö. Hoppas hon snart får en plats så vi kan flytta in hennes saker i rummet. Men hon mår ändå bra av att vara bland folk och få hjälp.

Idag var jag och Henry hos henne i eftermiddags. Maria och Åke kom också dit. Vi hade trevliga 2.5 timmar tillsammans och Barbro var glad men stundtals förvirrad.

I förmiddags städade jag hemmet medan Henry fick igenom all post och tog tag i alla räkningar. Vi lagade lunch ihop och medan den tillagades tvättade jag lite och så kom Pelle och snackade lite. Efter lunch kom någon från hemsjukvården och tränade Henry. Han är mycket duktig.

Nu tittar vi på nyheterna och efter Mästarnas mästare ska vi gå och lägga oss.

Inga kommentarer: