tisdag 26 juli 2016

La fabulösa familia


Temperaturen sjönk 4 grader idag och det blev plötsligt inte badväder. Tur är det för vi hade lite att stå i innan alla kom till oss till kvällen.

Mannen sopade uteplatsen, tvättade köksmattan och hallmattan och fixade parasollet, jag städade ovanvåningen tvättade lakan, och badrumsmattan och städade golv på nedervåningen. Sedan åkte vi till Lidl och handlade öl och keso. Jag lämnade ölen och mannen hemma så han fixade med borden medan jag storhandlade på Willys. Jag fick handla i två omgångar för köttet fick jag bara köpa till bra pris för max 2 paket/hushåll och jag behövde  4. Men det gick bra att göra så. 

På Willys kontaktade svägerskan mig och undrade om hon och lillsonen fick komma i morgonkväll och sova över för de skulle till Sommarlov på torsdag morgon. Jag och mannen är inte hemma då så jag undrade om hon inte ville komma redan ikväll för vi har ju ändå huset fullt med folk 17 eller 19 spelar ingen roll. Dessutom lämnar vi hemmet i morgon kl. 07 så det passar ju alla. Hon nappade på det och kom också till oss. Kul!

Hemma dukade mannen medan jag gjorde tzatsiki, mangosalsa och sallad. När potatisen åkte in i ugnen börjad mannen att grilla. Då kom familjen som på beställning. Gerd kom med bilen full med Lotta, Gareth, Luka och Elias. Lille lillebror kom på cykel, lillebror kom med svägerskan, storkusin och lillkusin och sönerna kom gåendes med sina respektive och vips hade vi uteplatsen full. Öl och vin serverades men snart var maten klar och vi kunde sätta oss till bords. 

Efter maten spelade vi kubb. Vi måste ju lära Nya Zeeländarna lite svensk kultur. När alla hade mött alla blev det kaffe, med kanelbullar, havrekakor och chokladbollar och vattenmelon. Dottern visade sin Kreta-film som blev mycket uppskattad. Sedan var klockan närmare 23 och folket började droppa av. Barnen var trötta och en del ska gå upp jättetidigt i morgon.

Så underbart att få ha hela familjen vid samma bord (åtminstone samma uteplats) en härlig sommarkväll. Det är trevliga minnen att ha till senare.

Inga kommentarer: