tisdag 28 juni 2016

Spinalonga spetälskeön

Idag gick vi upp tidigt för att vi skulle vi upphämtade strax före 9. Vi hade bokat upp oss på utflykt med Ving.
Alla var med utom mannen för han hade en intervju klockan 10 svensk tid.
Vi åkte buss till en hamn som jag just nu inte kommer ihåg namnet på. Tog en båt till en underbar badvik med turkost vatten. Vi badade i 1 timme sedan var köttet grillat och vi åt kött, fetaost och sallad. Sedan åkte båten vidare till Spinalonga. Vi hade en mycket bra guide som berörde och berättade intressant om historian på ön.
På medeltiden byggde venetianerna upp ön, osmanerna tog över ön och då blev det övervägande muslimskt samhälle. Kreta som var självständigt under 1800-talet tog över väldet på ön. Kreta vart mycket fattigt och slutet på 1800-talet hotade spetälskan befolkningen. För att hindra smittan flyttade man över de sjuka på Spinalonga. De hade det bedrövligt, ska och fattiga. De fick aldrig lämna ön. Först på 1940-talet fick de det drägligare för då kom athenare med utbildning dit och styrde upp så det blev ett fungerande samhälle och de kunde ställa krav på Kreta att få förnödenheter. 1948 hade en amerikans läkare hittat medicin som hjälpte och 1957 flyttade den sista personen där ifrån. Idag är det ett museum.
Båten tog oss tillbaka till hamnen och vi gick en liten runda i stan sedan tog bussen oss hem.
Dottern mådde dåligt huvudvärk och ville kräkas och jag hade spränghuvudvärk. Vi tog piller och lade oss direkt. Jag var pigg igen efter 1 timme och kunde ansluta till de andra i matsalen. Dottern sov i 3 timmar sedan hämtade jag henne så hon fick äta lite innan de stängde i restaurangen. Hon piggnade till och vi alla avslutade kvällen med ett halvt parti UNO.