onsdag 8 oktober 2008

Miljödag

Idag har vi haft miljödag på min skola. Hela skolan var aktiva med att jaga runt på stan med att att leta kravmärkt, ekologiskt, undersöka cykelvägar, kolla upp tågtrafik, studera utrotningshotade grodor och tagit reda på massor av fakta på nätet. Alla eleverna delades upp i grupper där 1:or, 2:or och 3:or mixades och programmen var också mixade. Det var en tävling, mest rätt svar ledde till 1 bio-biljett var i den gruppen.

Min klass var inte mixade men gjorde det mesta av uppgifterna. Vi hade mycket trevligt och dessutom sken solen så det var skönt att vara mycket ute. Mellan inlämning och prisutdelning hände det däremot tråkigheter. En annan klass från grannskolan kom och sökte upp en kille i min klass och skulle mucka gräl. De trodde att han hade sagt dumma saker till en tjej i vår klass. Storebror, som inte går i skolan men som har många kompisar i klassen på grannskolan, skickade kompisarna till min elev. Snabbt var skolgården full med stökiga elever och många ville komma dit för att slåss.

Jag var den enda vuxna där och kände att jag inte kommer att kunna reda ut detta själv. Jag gick och hämtade rektorn och när vi kom ut var det fullt bråk. Rektorn försökte och lyckades skingra på bråkstakarna och jag försökte få bort allt annat folk. När allt var lugnt kom polisen. Någon hade ringt, och min elev som hade blivit slagen åkte med för att göra en polisanmälan.

Jag har en stökig klass men så här stökigt brukar det inte bli. De är inga bråkstakar som vill slåss eller skapa bråk. Men de har kort stubin om yttre faktorer retar upp dem. Suck! Vi som hade så trevligt hela dagen så slutade det så tråkigt.

Ännu en dag är avklarad med pointsräknadet. Idag blev det pastasallad med räkor till lunch och pasta med tonfisksås till middag. Pojkarna tyckte att tonfisksåsen gick att äta men kasslersås är godare, dottern dissade rätten helt. Pastan fick hon i sig dock.

1 kommentar:

Fotograferande Maria sa...

Vad duktig du är!! Så gott med tonfisksås Hur gör man den? Trist med din klass Malin :( Kram Maria