onsdag 3 december 2008

Mitt hundrande inlägg!

Mitt hundrande inlägg. Det firas med kakkalas!



Idag har vi bakat. Jag hittade ett recept i grannens svenskDamtidning, saffransbullar med en fyllning av hackad mandel, socker, smör, kanel och kardemumma. De blev stora och mycket goda.


Man skulle ha bullarna i alluminiumformar och jag köpte ett paket med alluminiumformar, 50 pack. Döm om min förvåning när jag öppnade paketet och såg 24 pappersformar! För sent att sticka tillbaka till affären och skulle de tro mig. Jag fick använda de 24 i papper och de fungerade också med resterande bullar lade jag i vanliga bullformar och de svällde ut och blev bamsebullar, men GODA.



Därefter bakade vi knäckiga kryddkakor. Superlätta och suppergoda.

Ca 30-40 st
2½ dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk malen ingefära
1 tsk stötta kardemummakärnor
½ tsk bikarbonat
2 msk ljus sirap
100 gr smör

1. sätt på ugnen på 200 grader.
2. blanda de torra ingredienserna i en matberedare. Ringla över sirapen och lägg i smöret skuret i småbitar. Arbeta snabbt ihop till en deg.
3. Ta upp degen och dela den i 3 delar. Rulla ut varje del till en rulle, ca 40 cm lång. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Tryck till med en gaffel.
4. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.
5. Låt kakorna svalna på plåten en stund, skär dem sedan i sneda bitar.

Avslutningsvis bakade vi några kokostoppar också.

Ikväll blir det köttfärsbiffar med potatismos och svampsås. Hoppas jag klarar göra lika god svampsås som min pappa, för det är just en sådan som dottern vill ha.

Idag snöar det med stora flingor men det är för varmt för att det ska bli liggandes. Synd, för det är väldigt vackert när det är snölandskap.












2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm, ser redan nu framemot fikat i helgen!!!!

Anonym sa...

Låter gott.....