lördag 3 december 2016

Fixar-mysar-dag

Vi har en lugn och mysig dag.

Dottern har städat ovanvåning.

Jag och mannen var och veckohandlade idag. Jag handlade och packade min Nya Zeeland-kartong till min syster Lotta och familj. Jag brukar fylla en låda med godsaker som hon kan sakna när det blir jul. Lotta brukar trots sommarvärme, både baka lussekatter, pepparkor och grava lax och göra Jansson. Det har barnen och mannen lärt sig hör till på julbordet. Eftersom de inte har IKEA på NZ så har hon svårt att få tag på de rätta sakerna. Jag vet att hon blir glad över sin jullåda.

Jag har också skrivit alla julkort. Det tar sin tid men det är viktigt tycker jag. Mannen menar att det är 2016 och då mailar man eller skickar sms, men jag tycker det här ett mysigare sätt. Jag tycker om att det ligger lite jobb bakom. Det är lite mer omtanke, lite mer kärlek. Jag har faktiskt någon som jag skickar till som är den enda kontakten jag har mellan jularna. Men det behöver inte betyda att hen inte betyder något. Men jag hade också någon som jag valde bort.

Mannen var på julklappsjakt under tiden som jag fixade korten.

Vi lagade fläskfilégryta ihop och det blev jättegott!

Jag svängde ihop en sats saffransbiscotti som nu står i ugnen på torkning. Mannen diskar och fixar ihop lite glögg, pepparkakor och ädelost. Lördagkväll och jag njuter av att vara ledig och jag har inte tänkt på jobbet en enda sekund idag.






Inga kommentarer: