torsdag 3 mars 2016

The Danish Girl



Igår var jag och Martina på bio och såg The Danish Girl. Jag är fortfarande så tagen av denna film. Den var så vackert gjord, så vackra bilder och så vackert berättat. Att Alicia Vikander fick Oscar för sin prestation förstår jag men båda två Eddie Redmayne och Alicia Vikander gör ett enastående samspel.

Tänk att veta att man är född i fel kön. Det är fortfarande kontrovertiellt på de flesta håll i världen och man döms säkert än i dag till sinnessjukdom eller att man är farlig av vissa läkare. Men det har ju börjat ske förändring och vi har kommit en bit på väg. 

Jag har tipsat om filmen till alla jag träffat i dag.

Idag har mamma och Sven kommit. Så mysigt! De ska stanna till tisdag.  

Idag blev det ärtsoppa med pannkakor och y-sonen med flickvän kom också förbi och käkade med oss. Roligt med spontanbesök.

Inga kommentarer: