söndag 27 december 2015

mera jul


I går gjorde vi inte mycket. Mamma och Sven var bortbjudna, dottern tillbringade kvällen hos äldsta brorsan och flickvännen. Jag läste ut min bokklubbsbok, I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv, Tom Malmquist. En mycket gripande bok baserad på Tom egna liv.

Idag var dottern med ä-sonens flickvän på rean på Nova. Hon kom hem 3 timmar senare med många påsar, lite kläder, luktegott och laddare till paddan. Hon var jättenöjd.

Jag var bara på ICA och handlade potatis, rödkål och grädde.

Vi har spelat en del kort med mamma och Sven och druckit glögg. Jag brukar inte gilla glögg men denna jul har jag druckit glögg flera gånger.

Idag bjöd jag hem barnen och mina bröder på julmiddag. Alla utom y-sonens flickvän kunde komma för hon jobbade och broderns flickvän firar jul med sina föräldrar i Motala. Vi åt ribbestek med rödkål, gurka, potatis och gräddsås. Åh så gott det är! Till efterrätt blev det ris á la Malta med persikohalvor. Proppmätta blev vi!

Vi var så många så vi satt vid 2 bord i två rum men vi flyttade runt lite då och då så att alla kunde snacka med alla. Men senare på kvällen när det blev spelhåla blev det ändå ett ungdomsbord där de spelade Risk och ett vuxbord i köket där vi spelade kort. Flickorna var inte med de sysselsatte sig med annat, bl a bjöd de upp oss på filmvisning där dottern visade sin Spanien-film från i somras då vi alla var med.

Ungdomarna avlägsnade sig vid 21.30-tiden och det gjorde min lille lillebror också så då flyttade vi andra in i köket och vi spelade TP 90-tal i 3 lag. Vid 23.15 kom min bror och svägerskas taxi, så då packade vi ihop.

Nu har dottern och mamma lagt sig, mannen och Sven kollar på Shining på tv och jag bloggar. Det har varit en underbar dag med go samvaro med min fina familj.

Inga kommentarer: