lördag 31 mars 2018

Påskafton

Jag startade dagen med kaffe och lite småfix innan gästerna kom. Men jag hann också med ett powerpass innan vårt påskfirande började. Härligt!  



Nu är påskafton slut, en mycket trevlig påskafton är slut. Tyvärr blev Paola sjuk och Simon jobbade så från den familjen kom bara Mela och Melin. Annars kom alla andra. De kom in mellan 12-13 och då samlades vi för att måla ägg och sedan hade vi årets äggpickartävling.

I första omgången gick Mela, dottern, flickvännen, Ä-sonen, lillebror och mannen vidare. Andra omgången gick Mela, Ä-sonen och mannen vidare.



Finalen stod mellan Mannen och Mela och årets segrare blev min man!

Efter tävlingen hjälptes alla åt att duka, plocka fram maten, skära bröd och ställa ut dricka. Vi hade som vanligt enkel lunch med kallskuret, lax, sill, ägg, prinskorvar, baconlindad halloumi och några goda ostar till bröd.

Vi hade en trevlig lunch med snapsvisor, skratt, mat och roliga historier. När vi var mätta spelade vi Pictionary. Jag, Mela och svägerskan var i samma lag och vi kom god tvåa. Ä-sonen, Melin och dottern var i vinnarlaget.

Vi var några som tog en snabb promenad för att få röra på oss lite och få lite luft innan vi fixade middagen. 

Jag och mannen hade gjort all mat dagen innan, Marinerad fläskfilé och potatisgratäng. Så det var bara att värma på potatisen och göra sallad. Alla åt med god aptit. Det blev många samtal om allt, högt som lågt. Det är underbart när alla känner varandra så bra att vi kan prata vitt och brett om allt.

Jag och mannen dukade undan och diskade och gjorde kvällens dessert, fruktsallad. Jag hade bakat kladdkaka och mandeltårta a la lchf också igår, så de ställdes också fram. Alla njöt av allt sött och gott och jag tog faktiskt lite fruktsallad också och mandeltårta som blev fantastiskt god.

Det blev inget mer spel men mellan med start före middagen, med paus under middagen och fortsättning efter maten, klipptes Ä-sonen av dottern och flickvännen. Han blev skitsnygg och de klippte riktigt bra. Det tog tid för de har ju ingen vana men alla var nöjda efteråt, framförallt Ä-sonen som blev stylad och slapp betala dyra pengar för det.

Vid 23-tiden lämnade alla gäster oss och vi städade snabbt undan festen, ställde tillbaka möbler på sin plats, diskade och plockade undan ren disk. Skönt att kunna lägga sig och allt är som vanligt i morgon igen.

Inga kommentarer: