lördag 8 november 2014

Nytt liv nytt livsmönster


I onsdags gick jag upp 4.50 för att skrubba mig ren och 5.30 kom min bror och hämtade mig. Vi var på väg till Simrishamn där jag snart skulle bli gastic bypass-opererad. Oj vad jag var nervös men det kändes bra att det var min trygga bror som körde mig. Vi åkte genom ett mörkt regnigt Skåne och jag tänkte hela tiden på att snart ska jag opereras, snart ska jag opereras. 

Min bror släppte av mig i god tid utanför sjukhuset och vi kramades. Jag gick upp till avdelningen med darrande ben. Snart blev jag omhändertagen och sedan gick allt väldigt fort. Jag blev hänvisad till mitt rum. Alla får egna rum, så skönt!. Jag fick byta om till sjukhuskläder och så kom ssk in och satte en nål och tog lite blodprov och berättade vad som komma skall. 45 minuter senare var min tid på operationsbordet. Innan dess kom kirurgen snabbt ner och pratade med mig och presenterade sig. Det kändes tryggt. Minuten efter kom narkosläkaren in och berättade allt om narkosen och vad de kommer göra med mig och hur jag kommer må de närmaste timmarna efter. Så proffsigt! Sedan var tiden inne och de körde upp mig till operationsavdelningen.

Jag klev själv upp på operationsbritsen och de bäddade in mig och spände fast benen eftersom jag skulle tippas och sedan blev jag yr och därefter mindes jag inte mer. Då var klockan 7.45 och nästa gång jag tittade på klockan var det 10.15 och jag låg på uppvaket. Personalen där gav mig lite vatten och jag fick blåsa i vattenflaskan så att lungorna skulle jobba lite. Jag låg kvar på uppvaket 1 timme till. Jag sov mest. Kroppen var helt utslagen och jag var helt klubbad. Jag var uppe och gick och försökte kissa men det gick inte. 

Vid kvart över 11 var jag tillbaka på mitt rum.Jag ringde dottern och sa att jag levde och jag ringde mannen, skickade några sms sedan sov jag igen. Resten av dagen gick i samma mönster. Jag vaknade drack pyttesmå klunkar vatten/näringsdryck, gick upp och kissade och somnade om. Vakentiderna blev dock längre och längre framåt kvällen.

Jag kände mig lite mörbultad men hade inte värre smärtor än att panodil hjälpte och jag drack lite och långsamt så jag blev inte illamående. Jag kände mig bara starkare och starkare. Underbart! Jag vaknade klockan 02 på natten sedan kunde jag inte somna om. Jag låg och lyssnade på radion och hade det ganska mysigt. Klockan 7.00 hade jag klätt mig och packat mina saker. Klockan 9 var det utskrivningssamtal och vi var 4 som var tillsammans. Vi hade alla gjort samma operation och vi kommer träffas på samma återbesök som är den 17 december.

Halv 11 kom pappa och hämtade mig. Jag hämtade ut all min medicin innan vi lämnade Simrishamn. Bilfärden hem gick bra. Skönt att ha familj som kan skjutsa mig när mannen inte kunde. Hemma var alla barnen hemma och de höll på att städa. Vi fikade lite innan pappa körde vidare. Jag la mig i soffan och hade då lite ont och var trött. Jag vilade, drack och skrev upp all dryck. 1.5-2 liter dryck ska man försöka få i sig under vakentiden.

Första natten hemma gick smärtfritt. Jag sov som en stock från 22.30-9.00. Underbart! 

Första heldagen hemma gick bra. Jag drack mina drycker utan besvär. Man blir verkligen mätt på 1.5 dl dryck! Jag tog en lite promenad runt huset sedan kom Anne och hälsade på en stund. Vi tog en promenad tillsammans till apoteket och jag köpte en dosett. Jag vilade efter det och drack lite på det. När barnen hade lagat mat och ätit blev jag rastlös, så då spelade vi kort Chicago. Vi spelade inte helt klart för jag blev trött. Men mysigt att vara tillsammans. Mannen var på after work med jobbet och kom hem vid 23-tiden och då hade jag redan lagt mig.

Nu är det lördag och natten har inte varit lika bra som natten innan. Jag har rört mig mer i sängen och spänt mig för att inte ha ont, så när jag vaknade klockan 7 gav jag upp och hängde tvätt i stället. Jag mår fortfarande mycket bra och jag är så tacksam för att jag får må så här bra.

Inga kommentarer: