lördag 22 november 2014

Njuter av livets lugna gång

Nu har det gått 2 veckor och 3 dagar sedan jag opererades. Allt flyter på hur bra som helst. Första veckan fick jag ju bara dricka. Jag drack näringsdrycker, mjölkchokladdryck, kaffe, soppor, nyponsoppa och yoghurt/kvargdrycker.

Det kändes som himmelriket när jag vecka 2 gick in i puréstadiet. Till frukost blev det lös havregrynsgröt kokt på proteinberikad mjölk, lunch och middag blev kyckling eller fisk mixad med sås och potatis och grönsaker. En bebisröra som trots allt smakade bra.

Denna vecka har jag gått över till mjukmat, dvs färsrätter, korv, fisk med potatis men slipper mixa det till puréer men måste nu lära mig att tugga, tugga och tugga. Det går också bra. Nu är det fokus på 3 huvudmål, frukost, lunch och middag och så ska det till 3-4 mellanmål emellan. Det är svårt att hitta på roliga mellanmål så det blir ofta 1 knäcke med mycket pålägg, 1 banan eller ett litet glas kvargdryck. Jag ska försöka få i mig 5 dl mjölkprodukter (svårt), 1.5 liter vätska under dagen (lättare) och 80gram protein (har jag inte klarat av ännu).

Jag känner mig inte hungrig men jag blir proppmätt på huvudmålen. Det är märkligt att man blir proppmätt på 1 dl mat. För mig betyder proppmätt att jag ätit övermycket så mentalt är det förvirrande. Att känna sig proppmätt är negativt laddat när det gäller att försöka gå ner i vikt så automatiskt tror jag att jag äter för mycket och är rädd för att gå upp. Men jag skriver fortfarande ner allt jag äter och dricker och så räknar jag att jag totalt har ätit 3,5 dl mat på hela dagen och då inser jag att min oro sitter i huvudet.

Jag försöker promenera varje dag och jag blir piggare och snabbare för varje gång. Jag springer på apotek eller ICA var och varann dag och småhandlar. Anne och jag har också promenerat några gånger och y-sonen har också varit med och traskat. Han är med som bärhjälp om jag ska handla lite tyngre eftersom jag inte får bära tungt ännu.

Jag får mycket besök vilket jag tycker är jättekul. Kolleger, gamla elever och vänner avlöser varandra. Underbart! Jag är pigg och känner mig stark men blir lätt mycket trött. Då är det bara att dricka lite mer och vila lite.

När jag vilar har jag fastnat framför en serie "Orange is the new black".

En lagom lätt underhållande serie. Men jag är hopplös när jag börjar se en serie och har tillgång till alla delarna. Ibland blir det alldeles för mycket. Men jag är ju ledig och har inga måsten.

Jag har gjort upp en agenda så jag ska få något gjort mellan måltiderna och promenaderna. Jag vill ju få julfint hemma innan jag börjar jobba igen. Jag vill ju ha hunnit att julbaka innan jag börjar jobba. Jag behöver ha rättat en hel del innan jag kommer tillbaka till jobb. Jag vill ha julklapparna färdiga innan jag börjar jobba igen. Men men jag är ju sjukskriven och ska inte stressa. Så jag gör lite i taget i små doser och hinner jag inte klart tills jag börjar jobba så är det inte panik ändå. Jag hinner med det jag ska.

Jag njuter av att må så bra och bara vara. Jag är så tacksam över att jag får må så här bra som jag gör.

Inga kommentarer: