onsdag 13 augusti 2014

ögondusch

Arbetsdagen som kommit igång så bra fick ett plötsligt slut. Jag fick syn på en lustig krukväxt på jobbet och trodde den var av plast. Jag tog på den och fick något klet ifrån den. Ingen plastblomma alltså. Jag tvättade händerna tog en kopp kaffe. Stunden efter kliade jag mig i ögonen och var tydligen inte helt ren på handen, för jag fick akut svid nästan frätande känsla i ögat och det blev direkt sprängande rött. Jag gick till toa och spolade ögat länge. Det hjälpte inte.

Jag gick till skolsköterskan och hon hade tid med mig. Hon spolade ögat, jag badade ögat i koksaltlösning och det sköljdes ännu mer. Det gjorde sååå ont och det blev bara värre och värre. Några samtal i 1177, giftinformtionen, 1177 igen och till min man som efter en liten stund tog mig till ögonkliniken. Där blev jag inskickad direkt på en brits och en sköterska spolade massor. Då började jag känna att det blev bättre. Hon mätte ph-värdet i ögat före och efter sköljningen och det blev skillnad. Jag visste att det inte var någon läkare ledig förrän 2,5 timmar senare men precis när jag var där uteblev en patient så jag fick komma till en doktor nästan direkt efter sköljningen.

Han konstaterade att ögat var helt men att det hade blivit riktig irriterat, så han skrev ut en läkande salva. Underbart! 1 timme efter läkarbesöket hade smärtan släppt. Ögat rinner fortfarande men det gör inte ont.

Idag sover ä-sonen hemma för sista gången som hemmaboende. Han kommer säkert och hälsar på och sover över då och då men nu har dagen kommit som jag har längtat efter och bävat efter. Min lille påg har blivit stor och ska klara sig själv ute i stora vida världen. Det kommer naturligtivs gå galant.

Inga kommentarer: