onsdag 5 maj 2010

Mitt i veckan rapport


Mjöl som mjöl, eller åtminstone vitt mjöl är samma sak. Men mjöl är rena vetenskapen visar det sig.

Jag som är novis på att baka matbröd har provat mig fram med olika mjölsorter och har verkligen märkt att det är skillnad på mjöl och mjöl. Men fråga mig inte vad som är skillnaden på dinkelmjöl, vetemjöl och vetemjöl special. Det enda jag vet är att om jag kombinerar dinkelmjöl och vetemjöl special i matbrödet så blir matbröden höga, luftiga och porösa. Men med vanligt vetemjöl blir det mer kompakt och inte lika högt. Men kanelbullarna blir höga, luftiga med vetemjöl...

Ja, rena mysteriet. Någon som vet skillnaden?

Gårdagen var bakdag. Matbrödet går åt som bara den. Ungdomarna älskar det och det är så lätt att baka. Kanelbullarna var också slut så jag passade på att baka 90 bullar också.

På eftermiddagen fikade jag och ungdomarna ute på uteplatsen. Det var första gången på den nya uteplatsen. Nu är den helt klar.

Igår var det en bra dag. De bra dagarna blir bara fler och fler. Jag känner att jag går framåt med min egen utveckling mer och mer. Jag kan frontas mot ganska mycket nu utan att ta på mig allt eller gå i taket. Härligt!

Dock har jag det fortfarande jobbigt med att vara oberörd när ungdomarna kommer upp för sent på morgonen.

1 kommentar:

AnnaSv sa...

Hahaha, skillnaden vet jag inte men jag vet att det är vetemjöl special som gör det luftiga, inte dinkel (som däremot ger en god smak).

Härligt med bak iaf!