torsdag 17 september 2009

Efter mötet


Nu läser jag Sjutton av Per Nilsson i min etta. Den är rolig men ändå mycket att ta upp diskutera. Vi får hänga med hur det var att vara tonåring på 70-talet i Malmö. Vi kan få många roliga jämförelser och samhällsdebatter. Vi får insikt i hur det var att vara proggare i vänsterradikala kretsar, något som ingen i klassen har egen erfarenhet av alls. Det är en ungdomsroman men man kan diskutera den på många höga och låga plan.
I min egen klass har vi jobbat med tempusharmoni. Det är viktigt med harmoni.
Just nu känner jag mig inte så harmoniskt. Sprängande huvudvärk som inte vill ge sig. Men jag ska snart åka hem. Tänkte träna men vet inte om jag kan pga huvudvärken. Jag längtar efter att träna men har inte fått till det denna veckan. Känner mig inte helt ok i kroppen.
Nästa vecka ska vi åka till GeKås i Ullared och då ska jag hamstra vitaminer, omega3 och ginseng, så jag blir piggare igen.
Mötet i går gick bra. Tyvärr förstår inte läraren riktigt än vad hon gör för fel men rektorn hade full insikt och var oerhört konkret med att en förändring från skolan och lärarna måste ske omgående. Sonen har så oerhört svårt att strukturera upp sin tillvaro. Han kan sitta på en lektion och lyssna och tycka att det är intressant. Att man sedan skulle ha gjort en uppgift, underförstått baserat på egna anteckningar, förstår inte sonen efterom inte läraren sa detta. Han väntar på faktan för att kunna göra uppgiften. När alla har lämnat in sin uppgift har fortfarande sonen inte gjort det. För var är faktan? Tre veckor senare kontakatar läraren oss och säger att han ligger efter.... Då har de i klassen jobbat vidare och den faktan som gicks igenom för den gamla uppgiften är glömd för länge sedan.
Händer detta gång på gång och i olika ämnen och till slut blir situationen ohållbar. Sonen sitter sedan hemma och försöker komma ikapp med vår coachning, samtidigt som han försöker hänga på där alla andra är.
Vi menar att det får aldrig bli så här. Lärarna måste vara så tydliga med att sonen hänger med efter varje lektion. Så nu ska sonen ha en loggbok med sig där varje lärare bekräftar skriftligt vad han har gjort/inte gjort efter varje lektion. Detta för att han ska synas och inte lyckas smita ifrån sina uppgifter. Han och jag kan tydligt se vad som behöver göras och då får han göra det hemma i lugn och. Han klarar av att jobba hemma om man pushar på honom.
Förhoppningsvis kommer detta leda till att läraren blir så tydlig att sonen förstår vad som väntas av honom och han kan visa framfötterna på ett helt annat vis. Att han kan få komma in i en positiv utveckling och att denna tydlighet kanske kommer fler till gagn i klassen. Det tvingar oengagerade lärare till engagemang och det kan bara vara positivt. Hoppas att denna förändring fgör att sonen kommer med i matchen igen. För han är inte ointelligent eller "dum", han har bara oerhört svårt att strukturera upp sin tillvaro.
Vi funderar på om det kan ligga någon lindrigare adhd bakom. Kanske vi ska låta honom få gå igenom någon diagnos. Det har varit på tapeten många gånger men tidigare pedagoger har förstått vikten av tydlighet och då har det ordnat sig.

3 kommentarer:

Madde sa...

men herregud - klart att han inte är ointelligent....... alla ungdomar har ju olika sätt att lära.....han behöver tydliga instruktioner o då får ju lärarna fixa detta - hur svårt kan det vara ??
Hoppas det löser sig för er o honom - han är en mysig kille......kram Madde

Madde sa...

Jag hittade dig via Erik Dahlins sida på faca book.......han länkade till din sida.....kram Madde

Helena sa...

Vad skönt att ni har kommit en bit på väg. Kämpa på!
Kram