onsdag 6 augusti 2008

hemmafru



Idag känner jag mig som en duktig hemmafru. Har lagat frukost och lunch till min dotter, sönerna åt frukost när de vaknade vid 15. Jag har strukit alla kläderna och dukarna i strykhögen och den var full. Jag har varit mycket duktig på att tvätta undan dessa varma fina sommardagar men av någon konstig anledning så fylldes det inte på i garderobshyllorna. I stället växte måste stryka högen. Nu är den tom! Vilken lycka!

Sen på riktigt hemmafruvis satte jag mig ner och unnade mig en kopp kaffe och planerade kvällens middag. Utbudet i frys och kyl var inte så upphetsande, köttbullar, falukorv, räkor, kycklingfilé. Hm men på husmors fiffiga sätt planerade jag följande meny: stekta köttbullar med kokt potatis, hemmagjord gräddsås, sallad, lingon och pressgurka.

Jag får en flashback till mina barndoms somrar hemma hos mormor där denna middag var lyx. Egentligen skulle middagen avslutas med jordgubbskompot till dessert... Det ska jag banne mig göra!

Hur många gör pressgurka? Inte så många kan jag tänka mig för receptet finns inte i rutiga kokboken, kökets bibel. Som tur är finns Internet och jag kunde söka mig till hur jag skulle gå till väga.

Ikväll hoppas jag att mannen orkar följa med på bio och se Mamma Mia med mig.

Inga kommentarer: