onsdag 15 maj 2013

opera

I går var jag på min första opera. Vi såg Trollflöjten av W A Mozart. Vilken upplevelse! I skrivande stund känner jag att jag inte riktigt har landat men jag kan konstatera att jag absolut kommer att gå på fler operor.

Musiken var otroligt vacker, så underbart att bara få sitta och lyssna en hel kväll på vacker musik. Sångarna/ artisterna var också enastående. Det var så många olika karaktärer i uppsättningen och jag kunde inte låta bli att fnissa åt Mozarts barnasinne och busighet som han måste ha haft inom sig. Det dök upp så mycket på scenen som man inte förväntade sig, lustiga djur, sjungande torn, flygande fisk med barn, fåglar i olika vackra skepnader, tempel, gudar, afrikanska infödingar, prins och drottning. Ja ni hör vilken massa olika karaktärer.

Kvinnosynen i operan kan man ju diskutera men de visste inte bättre sent 1700-tal. Men musik kunde han de gode Mozart.

Det var en magisk kväll och vi var uppfyllda med musik samtidigt ett stenkast därifrån höll ESC semifinal 1 igång för fullt. Jag har inte hört någon av låtarna men läste att våra kära grannar Danmark kom med till finalen.

I kväll ska dottern med hela klassen se genrepet för hela semifinal 2, så det råder rena festivalstämningen hemma hos oss.

Inga kommentarer: