fredag 9 november 2012

Mord på jobbet

Idag när jag kom till jobbet möttes jag av avspärrningar och en massa polisbilar. Jag tänkte bombhot för jag såg hur poliser tittade in under bilarna på parkeringen. Jag blev mest sur för att jag fick ställa mig på en parkering och betala 100kr för att skolans parkeringsplatser var avspärrade.

När jag kommer in på skolgården möter jag en gammal elev som nu går på KOMVUX och jag frågar vad som har hänt. Han tar mig om axlarna och för bort mig en bit och säger med allvarlig röst: "Malin, du förstår att det har skett ett mord här på skoltrappan klockan 4 i morse". "Sluta skoja" sa jag, men såg ganska snabbt att han menade vad han sagt.

Mycket riktigt. Liket ligger fortfarande kvar på trappan tills teknikerna är klara. Vi får gå massor med omvägar för kärnan i skolan är avspärrad. Läskigt och rysligt!

Jag är mycket förvånad att vi har verksamhet som vanligt och förväntas bara låtsas som det är en vanlig fredag. Jag blir illa berörd. Var finns respekten för människoliv? Hur många elever har vi inte som har har ett bagage med sig som idag blir påminda om död, mord och tragik. Ska de bara gå in och gör lektioner som inget har hänt?

Jag har inte lektion förrän 12.20 men jag planerar för att använda en del av lektion till eftertanke, respekt för människoliv eller annat om eleverna visar behov av detta.

Inga kommentarer: