söndag 23 oktober 2011

Grattis Nya Zeeland!

Jaaa! The All Blacks vann årets VM i rugby. Naturligtvis hejade vi på Nya Zeeland eftersom vi har familj där. Y-sonen har ju spelat rugby så t o m han och flickvännen har hejat på nu i flera helger på raken.

Jag förstår mig inte så mycket på hur spelet går till men har intresserat mig för hur detta VM har engagerat hela landet. Jag har sett bilder från min systersons skola där de har inspirerats av tävlingen. Sett hur detta lag, All Blacks, har förenat landet så mycket.

Finalmatchen spelades i en jättearena i Whangamata och det är såå mycket folk. Två länder tävlar mot varandra Nya Zeeland och Frankrike och där är massor med fransmän. Jag förvånas över att det inte finns uppdelade hejarklackar utan all publik blandas och det är en stor folkfest. Inga poliser som måste hålla i ordning. Det förlorande laget hedrades också stort av publiken. Där har vi något att lära.

Inga kommentarer: