fredag 6 maj 2011

Skoställ, slipmaskin och fixa

Inget av ordningen är återställd på undervåningen mer än att kökssoffan, bordet och stolarna är på plats i köket. Vi får lägga på ett kol i helgen och röja upp. Orka, som ungdomarna säger.

Problemet är att nu ser möblerna helt fel ut. I hallen ville vi inte sätta upp den fula hatthyllan och skostället såg jätteschabbigt ut så det har inte heller kommit på plats. Vi har tänkt att sätta upp en garderob i hallen i stället för hatthyllan men först vill vi byta golv och det blir inte förrän nästa år. Hm, ska vi ha något provisoriskt så länge? Kanske en klädhängare som står på golvet? Det räcker kanske att måla skohyllorna vi har? Är det lönt att lägga ner arbete på ett gammalt skoställ?

I köket har vi röda möbler som ska bli vita. Ska vi ha vita gardiner, gult med andra färger eller gröna textilier? Är lite sugen på gröna textilier och grönt porslin.

Jag och mannen tog en promenad på IKEA i kväll. Dottern var på tjejkalas så vi kunde gå och strosa i lugn och ro. Vi hittade inget tyg till dynan som ska vara i kökssoffan, inget självklart gardintyg så det fick vara så länge. Jag skulle däremot ha en del plastlådor till förvaring. Jag har 2 men behöver 4 till. Då fanns de inte mer och de som fanns var för små eller för stora. Störigt!

Så det blev ett billigt besök. Servetter fick jag dock med hem.

I morgon ska jag ge mig ut på jakt efter slipmaskin. Det kommer ju att bli en del slipande med alla möblerna. Nu till helgen tänkte jag bli klar med hyllan över soffan och kryddhyllan. Det ska bli vitt.

I natt har vi ingen dotter hemma. Hon ville sova över hos kompisen som hade kalas. Det ville tydligen 4 tjejer till. Hon var så lycklig och förväntansfull när hon kom hem och hämtade pyjamas och tandborste. I stället har vi 7 tonåringar hemma.

Inga kommentarer: