tisdag 1 mars 2011

Budget


Idag har jag handlat lite köttvaror som var billiga på City Gross och på ICA. Jag är som en hamster. Nu är frysen och kylen full och matlistan för hela mars är planerad och inhandlad. Nu mår jag bra när jag vet att vi har mat, god mat, på bordet varje dag. Om man planerar sin matsedel efter billiga erbjudanden och handlar på billiga ställen (jag handlar på City Gross, ICA, Willys och Netto) och lagar all mat hemma (jag bakar också) så kan man känna 35 000-40 000kr om året.

Ändå är det tomt i plånboken. Det mår jag inte bra av. Vad händer om vi måste handla mediciner, gå till VC eller något annat oförutsätt händer som kostar pengar. Varför har vi så dåligt med pengar över? Vad är det vi slösar på?

Jag gick in på konsumentverket och gjorde deras budget. Intressant läsning! Gå in och gör den du också HÄR. Enligt den budgeten ska vi ha 5000kr över var månad. Undrar var de är?

Jag inventerar i mig själv varför jag känner mig stressad och vad jag behöver få balans i. Det är nyttigt. Skönt att se att jag kan göra en lista och se att den är överkomlig. Det lugnar.

Inga kommentarer: