lördag 10 april 2010

curlingmamma

Stor härlig sol är det ute. Ska kanske ta ut solstolen och sitta ute någon timme? Jag blir sugen på att städa upp på uteplatsen efter vintern.

Idag vill hela min kropp städa, men jag ska inte. Vi har det så himla smutsigt men jag tränar på att låta de andra i familjen ska få ta ansvar. Idag ska äldsta sonen städa hela hemmet. Han har lovat att han ska gör det och att han ska börja senast klockan 10. Nu är snart klockan 11 och han har fortfarande inte stigit upp.

Sonen har inte drabbats av någon städfeber, men han ville gå på konsert i torsdags och hade slut på alla sina pengar. Han ville så gärna och tjatade och tjatade att han skulle få pengar. Han lever i den världen att han tror att man bara kan få och få. Det är delvis mitt och mannens fel, för ofta har det funkat så. Men nu sa vi ifrån och sa att han fick pengarna om han städade hela hemmet. Han gick med på det. Han lovade och svor att han skulle göra det. Jag hoppas det blir gjort även om han nu inte började på rätt tid.

Vi i familjen måste hitta en bra struktur att få ungdomarna mer delaktiga och ta ansvar. Det är ett måste för att jag ska bli frisk. Jag har förstått att jag och mannen kan göra allt och ungdomarna bara bor på 5 stjärnigt hotell. Hur kunde jag bli en sådan curlingmamma?

Hur gjorde min pappa? Han curlade inte mig. Jag minns att jag gjorde väldigt mycket. Jag tog hand om söndagsdisken tidigt, jag städade mer och mer i hemmet med start från det jag var 12 år, sommarlovet mellan 4-5 började jag laga middagen till oss och när jag gick på högstadiet tog jag hand om nästan allt tvätt. Men jag minns aldrig att pappa tjatade på mig att jag skulle göra något. Vi bodde tillsammans och det var självklart att vi hjälptes åt. Pappa, har jag fel i mitt påstående?

Men säkert var att när jag flyttade hemifrån när jag var 17 så var jag självständig. Jag klarade av att ta ansvar, hålla ordning på min ekonomi, ta hand om mitt hem och jag klarade av mina gymnasiestudier och jag fixade jobb. Jag hade en självklar drivkraft att klara mig själv. Mina ungdomar verkar inte ens ha det. Hur gör man?

1 kommentar:

Madde sa...

hmmmm - jag är åxå en curlingmamma...... dock inte i penga o städ frågan.......utan i att fixa,hjälpa till o springa o hämta frågan......(jag påminner o skriver lappar till förbannelse).....Måste ta mig i kragen o läre dem att komma ihåg saker själv - Fredde säger ibland: ska du skriva lappar till mig när jag är 30 åxå ?? hihihi.....

Barnen har lärt sig här hemma att: om man ska få "lön" måste man arbeta= Sanna städar badrummet (golv,wc,badkar etc) o sitt rum varje söndag o Fredde städar kök (diskbänk,micro,golvet) o sitt rum o hallen varje söndag.....
Och för detta får man lön (dvs vecko eller månadspeng).....
Detta funkar faktiskt riktigt bra....
Jag behöver bara städa vardagsrummet o ena hallen.......hihihi

kramar Madde