söndag 7 december 2014

andra advent


Åh vad jag njuter av allt som är jul. Jag har börjat att älska denna uppfartsträcka fram till julhelgen. Vi plockar fram julsaker, adventsbelysning, lyssnar på julmusik, julfikar, julbakar, slår in julklappar och strosar omkring i juliga miljöer. Jag håller väl på att bli gammal! Men jag älskar december månad. Varför bara njuta 1 vecka när man kan njuta i flera veckor?

Kransarna kom upp på dörrarna före 1a advent men jag glömde bilden. Veckan som gått har varit effektiv. Jag förberedde mig till jobbet, dvs rättade klart. Jag förberedde mig till bokcirkeln dvs jag läste ut min roman och jag förberedde mig lite mer inför julen dvs jag och dottern bakade lussebullar i 4 modeller.

I torsdags började jag jobba igen. Så roligt att få träffa mina fina kolleger och elever igen. Det blev många pussar och kramar. Det enda som var jobbigt den dagen var att gå upp klockan 6 och håla mig vaken hela dagen.

I fredags var det bokcirkel igen och vi var hemma hos Fredrik som hade det såå fint! Vi åt god chili sin carne med goda tillbehör och till kaffet fick vi varma tobleronemuffins med hallon och vaniljglass. Mums! Jag klarade av allt i liten mängd. Vi pratade som vanligt minst om boken men vi pratade i till efter midnatt. Boken vi läste denna gång var ok, den växte i slutet: Dagbok om min kropp av Daniel Pennac. 

I går var jag och mannen i Malmö på vernissage. Anjelica Wiik ställde ut sina nya verk i ett galleri i Malmö och vi såg annonsen i tidningen. Vi har en tavla av henne innan och vi tycker om hennes konst. Underbara färger och tavlorna utstrålar värme. Jag blir glad när jag ser på tavlan. Så vi åkte ditt. Många fantastiska verk. Vi fick träffa konstnären. Kul att få träffa henne och bekanta sig med henne. Det slutade med att vi köpte en tavla till av henne. Vi får den på onsdag.

Det är tavlan mellan konstnären och mannen som är vår.

Jag och mannen åt lunch på Lilla torg och åt indisk mat sedan handlade vi lite fler julklappar innan vi åkte hem. Hemma lagade mannen god fläskfilé med potatisgratäng och kantarellsås och sallad till mig och dottern. Vi var den lilla familjen vid bordet denna kväll. Sonen men flickvän var i Malmö och bodde över på hotell. Hotellet var bokat till min bror och svägerska men min svägerska blev sjuk och de kunde inte avbeställa rummet så då övertog sonen och flickvännen det. De kom ut på lite äventyr.

Idag spelar dottern match i Trelleborg, mannen kör. Jag är hemma och tvättar. I eftermiddag ska vi se/lyssna på grannflickan som är med i ett Luciatåg i Maria Magdalena kyrka. Mera julmys!

Inga kommentarer: