onsdag 7 oktober 2009

mittiveckan-rapport


Nya böcker i mina grupper. Min IVIK-klass läser den underbara boken Monsieur Ibrahim och koranens blommor av Eric-Emmanuel Schmitt. En tunn bok men med tungt innehåll. Lätt att läsa med ändå ett fint språk. Det finns en film också baserat på boken som också är sevärd. En fin bok om livet.
En annan grupp ska få läsa en betydlig ytligare bok, Flickorna från Riyadh, av Rajaa Alsanea. Den kan tyckas ytligare än vad den är men jag har haft många trevliga djupa diskussioner baserat på handlingen. Den här gruppen ska skriva en uppsats och jämföra kvinnorna ställning i Saudiarabien 2000-talet och kvinnorna ställningen under 1800-talets början i Jane Austens värld. Kanske provocerande men jag hoppas på att den också ska stimulera till skrivlust.
Mannen är fortfarande hemma och är krasslig. han blir nog hemma resten av veckan. Men han orkar laga middag om dagarna.
I går var det utvecklingsamtal med yngsta sonen. Han har förbättrat sina studieresultat markant och ändå satt hans lärare och tryckte på allt som han var dålig på. Jag blir så trött. Allt som de andra lärarna hade skrivit som positivt om honom fick vi hem som en bilaga men inte ett ord knystades i samtalet. Jag satt och bejakade och berömde honom inför läraren. Suck! Vi kommer att ta upp det nästa gång när rektorn sitter med och pratar.

2 kommentarer:

Fotograferande Maria sa...

Hej! Vad är det för SKIT lärare?!? Ring rektorn! Du jag ser verkligen fram emot vår helg :) Jag tycker du ska vara med i swappen i år. Titta på Mindis inlägg idag. Kram MAria

Helena sa...

Att vissa människor inte kan lära sig...
Stå på dig!!
Kram