måndag 7 juli 2014

Juli och Spanien har varit

Första veckan av juli har passerat och vi är mitt i sommaren. Jag har svårt för att anpassa mig till hemmalivet igen efter junis alla fester och Spanien. Jag tycker allt är tråkigt.

Men det var skönt i Spanien, soligt och varmt. Jag var där med mannen som kom direkt från Holland, ä-sonen, dottern och Adam-kusin. 2 dagar senare kom Sandra-kusin och efter 1 vecka kom Sofie-kusin med kompis.

Tågstrejken gjorde att vi fick skjuts av bästa grannen till Kastrup. Vi var där i god tid och semestern började med kaffe på Starbucks med sonen när barnen var och kollade i butikerna och sedan middag på O´Learys

Flyget gick bra men vi kom fram så dumt så vi hade missat en flygbuss nyss och fick vänta 1,5 timme på nästa. Vi spelade 31 på ett fik på flygplatsen

Vi kom fram till vår lägenhet mitt i natten. Vi packade upp, barnen gick ner på Bar Europa och tog en nattmacka, jag fixade till sängarna. Dagen efter var det midsommarafton och det firade vi med lunch och middag på Bar Europa och naturligtvis en hel dag med poolbad och sol. Ena bilden är från vår första frukost i lägenheten.

Sedan följde många pooldagar eller stranddagar. Poolen gick sönder och allt vatten tömdes så det tog 5 dagar innan det var fixad, påfylld och att det var uppe i temperatur som man kunde bada i så det blev stranddagar.

En dag hyrde vi bil och åkte till Denia och åt lunch och Javea där vi hälsade på min kollega med familj och vi var i byn och firade San José. Staden stängdes av för trafik och en lång kortege med vagnar fyllda med uppklädda barn som kastade ut godis och konfetti på alla som stod på gatan och musiker spelade mellan vagnarna. Barnen var som galna. De hade plastpåsar stora som matkassar som de fyllde med godis och tutor.

Javea var pittoreskt och vackert men hade ingen sandstrand som Benidorm.

Kvällen fortsatte på en tapasrestaurang och alla barn provade med förtjusning alla smårätter. Mycket fisk, skaldjur och bläckfisk. Vid midnatt bjöd staden på ett spektakulärt fyrverkeri. Det var så enastående. Det går inte ens att beskriva det. Befinner ni er någon gång i närheten av Javea den 24 juni åk dit och se detta fantastiska skådespel. När dansen började på torget efter det åkte vi hem.

Vi åt ute på restaurang  6 av kvällarna, lunch på stan 10 gånger och en gång blev vi alla hembjudna till Malva och Omar på Malvas fantastisk goda paella. Alla älskade den. Hon hade gjort så mycket så fick med en paella hem till lunch nästa dag. Vi shoppade en del, var på bl a på marknaden 2 gånger. Jag köpte en ny tunika, 3 handväskor och skålar i det fina spanska handmålade porslinet. Det blev också mycket fotboll på Bar Europa för sonen och ibland hängde mannen på men vi hade också soffhäng hemma med film och naturligtvis massor med sol, bad och läsning.

Kusinerna åkte hem 2 dagar före oss och sista kvällen var vi alla tillsammans på wokrestaurangen som vi fick tips om förra året.

Sista 2 dagarna som vi var kvar åt vi ute och då kom den andra kusinen men kompisen av en slump när vi satt och åt. Den sista dagen var vi tillsammans med kusin+kompis, Malva, Omar och Patti på stranden men det blåste en del och det var kraftiga undervattenströmmar så det var badförbud hela dagen. Skönt att ta ett avslutande dopp i poolen vid 20-tiden innan vi började packa.

Nu är vi hemma igen. Mysigt med frukost på uteplatsen. All tvätt är tvättad och ligger snyggt på hyllorna i garderoben. Vi fick 1 dygn kanonsol hemma så tvätten torkade snabbt. Idag var vi redo för mer sola och bada men då ville vädret annat.Nu sitter vi inne med altandörren öppen och hör hur det ösregnar och det har åskat en del också. Hoppas det blir fint i morgon igen.