söndag 28 november 2010

1:a advent

Det här året har jag verkligen längtat efter julmånaden. Jag har längtat efter mysfaktorn som det blir med alla ljus i fönster och i stakar. Jag inbillar mig att med myset blir vi alla lite lugnare och trevligare. Lite påklistrad harmoni. Det funkar faktiskt.

Annars har vi haft en bra helg, mannen gjorde god potatisgratäng och ryggbiff i fredags och vi delade på en lite flaska rött vin.

I går var jag och mannen och fixade lite ärenden och handlade lite servetter och ljus på IKEA. Ja tycker inte om vårt nya IKEA. Det är alldeles för stort.

Jag och dottern var i kyrkan och sjöng in advent och lyssnade på fin körsång. Härligt!

På kvällen var det dags för vår mamma-träff. För 18 år sedan skulle vi alla snart föda vårt första barn. Som vanligt blev det mycket prat om våra ungdomar. Nu blir det nya turer när våra barn blir myndiga. Hur gör man med alkoholen nu på middagar? Bjuder vi våra ungdomar som de andra vuxna? Hur gör man med pengarna som vi sparat i 18 år till deras körkort, hem eller långresa? Vad händer om 18 köper smink och kläder i 3 månader och slösar upp alla pengar? Hur ska vi fira våra 18-åringar? Ja, vi hade mycket att diskutera.

Idag tog jag bara ledigt. Jag hade tänkt att jag skulle baka lite men musten tog slut. I stället tittade jag ikapp mig på tv-play. Program som jag missat under veckorna.

I efermiddags var vi hos goa vännerna P och M på adventsfika. P hade bakat massor med goda kakor och saffransbullar och vi drack glögg till. Vit glögg är min favorit.

Nu är det Filip&Fredrik på tv.


Inga kommentarer: